söndag 5 april 2015

besökt kyrkan

Imorse provade jag på att vara på en gudstjänst i Kyrkan i Mosta!
Det var nog annorlunda mot vad jag är van vid! Det var flera personer som pratade och det var massor med pojkar som hade vita kläder på sej och hjälpte prästen. Gudstjänsten gick på maltesiska och folket satt på trästolar. Dörrarna var hela tiden öppna och folket kom och gick när de ville.

Barnen som var i kyrkan förde upp sitt påskgodis och gav det åt prästen. Jag vet inte om de hämtade det sen efter predikan. För efter predikan for allihopan ut ur sidodörrar. Endast scouter fick fara till huvuddörren. Utanför kyrkan sjöng de och spelade musik medan några pojkar bar ut en staty av Jesus. Efter detta höll alla barnen upp sitt påskgodis (figolla och stora påskägg) och alla var glada och klappade i händerna.  Jag tror att de e typ så att man tar med påskgodis för att gud skall välsigna det.

Jag råkade ha så tur att de hade nattvard idag. Förberedelsen inför nattvarden tog ganska länge. Först tog några scouter skålar med oblat och bar det fram till prästen. Prästen tog skålarna och satte dem på ett bord, lyfte upp en skål och bad tyst. Sen hade de nån sorts flaska som prästen gick med runt bordet och bliskade över skålarna . Sen bliskade en pojke med flaskan mot prästen och sedan ut mot folket. Jag gissar att de välsignade det på detta sätt. Det började dofta starkt så flaskan innehöll nog nån sorts rökelse!
Sen steg några några män upp i gångarna och delade ut oblat åt folket. Han som gav åt mej lag det direkt i munnen men jag såg att vissa gav det i handen också. Man fick inget vin.

Mot slutet av gudstjänsten sade talaren något och alla vände sig först mot personen till höger, sen bakåt och sist till vänster och sade något åt personen de vänt sej mot. En man stod framför mej och jag vill inte ens veta hur jag såg ut när han plötsligt vände sej mot mej och sa något, som jag inte vet vad var. Haha pinsamt!

Men det var nog riktigt intressant att prova på!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar