fredag 11 september 2020

Bröllopsfesten

 Lite sen med att blogga om bröllopsfesten men har bara inte orkat sätta mig ner och skriva inlägget. Men vill ju verkligen ha detta inlägg att titta tillbaka på så nu skall jag försöka få ihop något.

Jag men även min familj har fått många frågor som: ska du ha din brudklänning igen? köper du en till brudbukett? kommer ni att bjuda på mat? Jag förstår att många undrar över sådant för detta är ju verkligen inget som vi är vana med.  Så därför berättar jag lite ingående vad vi hade på bröllopsfesten.

Många har verkligen sårat mig då de känner att de har rätt till nån åsikt om vår bröllopsfest, kanske inte medvetet men det har varit så fruktasvärt jobbigt att inte få ha en vanlig bröllopsdag som jag drömt om sen jag har varit liten, så det är ett känsligt område att komma med negativa kommentarer och åsikter. Fått höra att det är lite konstigt om jag har brudklänningen mm. Och folk har minimerat vår bröllopsfest precis som att det inte skulle ha varit lika viktig som en vanlig bröllopsfest.

Vi hade alltså vår bröllopsfest 8 augusti i serveringsrummet i Punsar bönehus. Många har undrat hur vi började festen. Vi hade "gömt" oss medan gästerna kom och då alla var samlade kom vi in gående till pianomusik. Alltså helt som det brukar vara men de var ju inte alls lika självklart då detta var en bröllopsfest utan vigsel. 

Vi bjöd på nötinnerfile med gräddpotatis till bröllopsmiddag och sen glass med toppings som efterrätt. 

Familj och vänner hade massor med roliga program. Till kaffet hade vi inte bröllopstårta som de flesta andra har. Både jag och André tycker att bröllopstårtor alltid skall se så fina ut att det inte är någon fokus på att de skall smaka gott. Ingen av oss är riktigt förtjust i sådana tårtor så istället bad vi våra familjer att hjälpa oss att fixa ihop en TÅRTBUFFÈ! Vi hade åtminstone 15 olika tårtor och det blev en SUCCÈ! Till detta hade vi även en candybar. 

Jag hade min brudklänning som jag hade på vigseln, hade syster Hanna som sminkade mig (hon sminkade mig inför vigseln också) men istället för att fara till en frisörsalong fixade min duktiga vän Melinda mitt hår. Jag köpte inte någon dyr brudbukett denna gång utan for till Sunds och köpte en vanlig färdigbunden bukett som de råkade ha i hyllan och bad dem sätta i några röda rosor. Billigt och jag var riktigt nöjd med den!

Efter festen fick vi höra av flera att det kändes som ett vanligt bröllop och att de inte alls tyckte att de kändes konstigt att fira sådär i efterhand. Vi fick mycket positiva kommentarer om tårtbuffén. Riktigt kul att höra! Jag och André var så glada att vi ordnade festen, att vi inte bara sket i det. För i flera månader har det varit mycket funderas fram och tillbaka och det har kännts som att vi har vårt "giftas" på hälft. Nu har vi äntligen fått ett avslut och vår bröllopsdag är fullbordad. Hade nog varit jättesvårt att fara på någons bröllop om vi inte hade haft någon fest för det skulle bara påminna mig om att det här underbara firandet av någons äktenskap fick inte vi. 

så till dej som hade din vigsel men som inte har haft någon fest ännu och kanske funderat att ni inte har någon fest- Det är ABSOLUT värt att ordna en fest! Ert äktenskap är värt att firas! Ni är värda att ha en fest där ni är i centrum och alla familjemedlemmar och vänner är där enbart för att fira och hylla er! Detta är en av de största dagarna i ert liv och en bröllopsfest är något som ni (förhoppningsvis) endast får ha en gång i livet. Skit i om andra tycker att det är konstigt att ni firar senare. Det är endast er åsikt som räknas!


Sen såklart sket sig en hel massa grejer inför denna fest. Men det är väl ingen förvånad över eftersom vi har haft otur med det mesta med allt vad som heter vårt bröllop. Det största var nog att serverare och ansvarige kocken blev sjuk inför bröllopsfesten. Som tur har mina föräldrar underbara vänner som ställde upp som serverare och som ansvarig i köket och både jag och André har pappor som är duktiga på att laga mat + en syster som är utbildad kock så de ställde upp och gjorde maten. Eftersom vi inte hade någon vigsel innan så var ju detta faktiskt möjligt.

Vi är såsåsåsåså nöjda med festen. Och vi fick ännu en gång påminnas om hur underbara personer vi har i våra liv som vi får kalla vänner och familj.

Tråkigt nog fick vi även se vilka som är ens äkta vänner och vilka vi kanske inte är så nära som vi trodde. Men sånt e livet.

Detta inlägg blev så långt så en bildbomb från festen kommer i ett skillt inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar